• 021-88565521
  • info@tedco.co

مومنان، بر یکدیگر ولایت دارند

مومنان، بر یکدیگر ولایت دارند

مومنان، بر یکدیگر ولایت دارند

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿توبه/۷۱﴾ و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهاى پسندیده وا مى دارند و از کارهاى ناپسند باز مى دارند و نماز را بر پا مى کنند و زکات مى‏ دهند و از خدا و پیامبرش فرمان مى ‏برند آنانند که خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است .

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
چون حق تعالى مبالغه فرمود در بیان وصف منافقین به اعمال فاسده و افعال خبیثه و تعقب به ذکر انواع وعید در حق آنها در دنیا و آخرت، سپس توصیف مؤمنین را به خصال حمیده و اعمال خیریه به نقیض منافقین بیان فرماید:
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ‌: و مردان و زنان مؤمنه. بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ‌:
بعضى از ایشان محبان و دوستان برخى دیگرند در تعاون و تناصر یکدیگر در طریق قدیم و دین مستقیم. و معاونت آنان بر این وجه است که بر ضد منافقین داراى اوصاف حسنه:
صفت اول: یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ‌: امر مى‌کنند به کارهاى نیکو که آن ایمان و فرمانبردارى است در جمیع اوامر الهى و آنچه را که واجب فرموده یا راضى باشد به آن عقلا یا شرعا.
صفت دوم: وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ: و باز مى‌دارند از کارهاى ناشایسته که آن کفر و انواع معاصى است و آنچه نهى فرموده و رضا ندارد آن را عقلا یا شرعا.


نکته- ذکر «من» در آیه منافقین و لفظ اولیاء در آیه مؤمنین براى آن است که در صفت منافقین «بعضهم من بعض» دلالت دارد بر اینکه نفاق تابعین متفرع بر نفاق سالفین است، زیرا نفاق و کفر تابعین حاصل شده به سبب تقلید اکابر و رؤسا به هواى نفس و طبیعت و عادت، اما وفاق مؤمنین بتحقیق حاصل شده نه‌
بواسطه میل و عادت بلکه بواسطه مشارکت در استدلال و هدایت و توفیق و اتحاد حق حقیقى دارند، لا جرم وحدت ایمانى بین آنها ثابت شده.
صفت سیم: وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ: و بر پا مى‌دارند نماز را به شرایط و ارکان و آداب آن که مأمورند.
صفت چهارم: وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ: و مى‌دهند زکات را به آداب متعلقه به آن.
صفت پنجم: وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‌: و فرمان مى‌برند حضرت الهى و رسول سبحانى را در جمیع امور.
أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ‌: آن گروه پاکیزه سیره، و ستوده خصلت، زود باشد که رحمت فرماید حق تعالى ایشان را، یعنى محققا آنها را مستغرق رحمت خود گرداند در دنیا و آخرت (چه سین مؤکد وقوع است). إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‌:
بتحقیق خداى تعالى غالب است بر هر چه اراده فرماید و هیچ چیز مانع اراده او نشود، دانا است به حکمت و مصلحت، و وضع نماید هر شى‌ء را به محل خود، و رحمت و عذاب را به محل خود قرار دهد.
تنبیه- آیه شریفه دلالت دارد بر آنکه امر به معروف و نهى از منکر از واجبات عینى است که بر هر فرد فرد مکلفین واجب است، زیرا از صفات جمیع مؤمنان شمرده و تخصیص به قومى دون قومى نداده.
حضرت امیر المؤمنین على علیه السّلام در ذیل خطبه قاصعه فرماید: و انّ عندکم الامثال من بأس اللّه و قوارعه و ایّامه و وقایعه فلا تستبطئوا وعیده جهلا باخذه و تهاونا ببطشه و یأسا من بأسه، فانّ اللّه سبحانه لم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم إلّا لترکهم الأمر بالمعروف و النّهى عن المنکر فلعن اللّه السّفهاء لرکوب المعاصى و الحلماء لترک النّواهى.
یعنى: و بتحقیق نزد شما است داستانها از شدت عذاب الهى و عقوبات کوبنده او و روزهاى سخت او واقعه‌هاى نکال او، پس بعید نشمارید وعید عذاب او را از جهت جهالت شما به مؤاخذه او، و از جهت استخفاف به عنف و سطوت او و از جهت نومیدى از عذاب او، پس بتحقیق خداى تعالى دور نفرموده از رحمت واسعه خود اهل قرون گذشته را مگر به سبب ترک کردن ایشان امر به معروف و نهى از منکر را، پس دور فرمود از رحمت خود سفیهان را بواسطه ارتکاب معاصى و دانایان را به جهت ترک کردن نهى از مناهى.