• 021-88565521
  • info@tedco.co

دروغگو از هدایت (و رحمت) خداوند به دور است

دروغگو از هدایت (و رحمت) خداوند به دور است

دروغگو از هدایت (و رحمت) خداوند به دور است

إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ (غافر/28) خداوند کسی را که اسرافکار و بسیار دروغگو است هدایت نمی‏کند.

امام حسن عسکری (علیه السلام): جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ.

تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.

(بحار الانوار، ج78، ص377)

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


________________________________________
وَ قال‌َ رَجُل‌ٌ مُؤمِن‌ٌ مِن‌ آل‌ِ فِرعَون‌َ یَکتُم‌ُ إِیمانَه‌ُ أَ تَقتُلُون‌َ رَجُلاً أَن‌ یَقُول‌َ رَبِّی‌َ اللّه‌ُ وَ قَد جاءَکُم‌ بِالبَیِّنات‌ِ مِن‌ رَبِّکُم‌ وَ إِن‌ یَک‌ُ کاذِباً فَعَلَیه‌ِ کَذِبُه‌ُ وَ إِن‌ یَک‌ُ صادِقاً یُصِبکُم‌ بَعض‌ُ الَّذِی‌ یَعِدُکُم‌ إِن‌َّ اللّه‌َ لا یَهدِی‌ مَن‌ هُوَ مُسرِف‌ٌ کَذّاب‌ٌ(غافر/28)
و ‌گفت‌ رجلی‌ ‌که‌ مؤمن‌ ‌بود‌ ‌از‌ آل‌ فرعون‌ کتمان‌ میکرد ایمان‌ ‌خود‌ ‌را‌ آیا میکشید کسی‌ ‌را‌ ‌که‌ میگوید پروردگار ‌من‌ اللّه‌ ‌است‌ و آمده‌ ‌است‌ ‌شما‌ ‌را‌ ‌با‌ معجزات‌ بینه‌ واضحه‌ ‌از‌ جانب‌ پروردگار ‌شما‌ و ‌اگر‌ میباشد دروغگو همان‌ کذب‌ ‌آن‌ ‌بر‌ ضررش‌ و بعقوبتش‌ میرساند و ‌اگر‌ میباشد راست‌گو اصابة میکند ‌شما‌ ‌را‌ بعض‌ آنچه‌ بشما وعده‌ میدهد ‌از‌ عذاب‌‌-‌ محقّقا خداوند هدایت‌ نمیکند کسی‌ ‌را‌ ‌که‌ اسراف‌ ‌در‌ طغیان‌ و معاصی‌ داشته‌ ‌باشد‌ و بسیار دروغگو ‌باشد‌.
وَ قال‌َ رَجُل‌ٌ مُؤمِن‌ٌ مِن‌ آل‌ِ فِرعَون‌َ مؤمن‌ آل‌ فرعون‌ ‌از‌ اوّل‌ عمر ایمان‌ کامل‌ داشت‌ و گفتند نامش‌ حزقیل‌ ‌بود‌ و ‌در‌ بعض‌ اخبار داریم‌ ‌که‌ ‌از‌ زمان‌ نوح‌ ‌بود‌ و ‌إبن‌ بابویه‌ ‌از‌ حضرت‌ ‌رسول‌ (ص‌) روایت‌ کرده‌ ‌که‌ فرمود
«الصدیقون‌ ثلاثة حبیب‌ النّجّار مؤمن‌ آل‌ یاسین‌ و حزقیل‌ مؤمن‌ آل‌ فرعون‌ و ‌علی‌ ‌بن‌ ابی‌ طالب‌ و ‌هو‌ افضلهم‌»
و ‌در‌ بعض‌ اخبار ‌است‌ ‌که‌ همین‌ مؤمن‌ آل‌ فرعون‌ ‌بود‌ ‌که‌ خبر داد بموسی‌ ‌که‌ إِن‌َّ المَلَأَ یَأتَمِرُون‌َ بِک‌َ لِیَقتُلُوک‌َ فَاخرُج‌ إِنِّی‌ لَک‌َ مِن‌َ النّاصِحِین‌َ‌-‌ قصص‌ ‌آیه‌ 19‌-‌ و گفتند پسر عموی‌ فرعون‌ ‌بود‌ و ولی‌ عهد ‌او‌ ‌بود‌.
یَکتُم‌ُ إِیمانَه‌ُ ‌در‌ خبر داریم‌ ششصد سال‌ کتمان‌ ایمان‌ میکرد ‌تا‌ موقعی‌ ‌که‌ حضرت‌ موسی‌ مبعوث‌ شد و ‌با‌ ‌اینکه‌ معجزات‌ باهرات‌ جرئت‌ پیدا کرد و قوّه‌ قلب‌ و بعض‌ امور ‌را‌ اظهار کرد ‌که‌ ‌در‌ آیات‌ ‌بعد‌ میآید و ‌در‌ اخبار داریم‌ ‌که‌ تقیّه‌ واجب‌ ‌است‌ حتّی‌ میفرماید
«التقیّة دینی‌ و دین‌ آبائی‌»
و میفرماید
«من‌ ‌لا‌ تقیّة ‌له‌ ‌لا‌ دین‌ ‌له‌»
و استشهاد فرموده‌ بهمین‌ آیه شریفه‌.
أَ تَقتُلُون‌َ رَجُلًا أَن‌ یَقُول‌َ رَبِّی‌َ اللّه‌ُ ‌که‌ خالق‌ آسمان‌ و زمین‌ ‌است‌ زیرا مسلما فرعون‌ قدرت‌ ‌بر‌ خلق‌ یک‌ مورچه‌ نداشت‌.
وَ قَد جاءَکُم‌ بِالبَیِّنات‌ِ مِن‌ رَبِّکُم‌ دعوی‌ بی‌ دلیل‌ نمیکند ‌اینکه‌ معجزات‌ باهرات‌ محیر العقول‌ مثل‌ عصا و ید و بیضاء ‌از‌ ‌او‌ ظاهر میشود.
وَ إِن‌ یَک‌ُ کاذِباً فَعَلَیه‌ِ کَذِبُه‌ُ ‌بر‌ فرض‌ بقول‌ ‌شما‌ ‌که‌ دروغ‌ میگوید همان‌ دروغش‌ و افتراء ‌علی‌ اللّه‌ ‌برای‌ عقوبتش‌ کافیست‌ ولی‌ ‌شما‌ ‌که‌ یقین‌ بکذب‌ ‌او‌ ندارید شاید راست‌گو ‌باشد‌.
وَ إِن‌ یَک‌ُ صادِقاً یُصِبکُم‌ بَعض‌ُ الَّذِی‌ یَعِدُکُم‌ و بحکم‌ عقل‌ رفع‌ ضرر محتمل‌ بلکه‌ مظنون‌ بلکه‌ مقطوع‌ واجب‌ ‌است‌ باید خودداری‌ کنید.
إِن‌َّ اللّه‌َ لا یَهدِی‌ مَن‌ هُوَ مُسرِف‌ٌ کَذّاب‌ٌ محتمل‌ ‌است‌ بلکه‌ بعید نیست‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ جمله‌ کلام‌ مؤمن‌ آل‌ فرعون‌ نباشد بلکه‌ جمله مستقلّه‌ ‌خدا‌ میفرماید و مسرف‌ اسراف‌ ‌در‌ طغیان‌ و معاصی‌ و ظلم‌ و فساد ‌است‌ باندازه‌ای‌ ‌که‌ قلب‌ سیاه‌ شود و ‌از‌ قابلیت‌ هدایت‌ بیفتد و کذاب‌ کذب‌ ‌بر‌ ‌خدا‌ و ‌رسول‌ ‌که‌ اعظم‌ اقسام‌ کذب‌ ‌است‌.
……………………………………………………………………………..
مه مبارک در ابر آرمیده بیا
امید آخر دلهای داغدیده بیا

قسم به مهر رخت کشته تیرگی ما را
بیا تو ای شب اندوه را سپیده بیا

به طول غیبت و اشک مدام و سوز دلت
که جان شیعه ز هجران به لب رسیده بیا

ز پشت در بشنو ناله های فاطمه را
به سوز سینه ی آن مادر شهیده بیا

عزیز فاطمه جدّت حسین در یم خون
تو را صدا زند از حنجر بریده بیا

به مادری که لبش از عطش زده تبخال
به شیرخواره ی انگشت خود مکیده بیا

به آن لبی که بر آن چوب میزدند به طشت
به خواهری که گریبان خود دریده بیا

کند تلاوت قرآن سر حسین به نی
ببین چه گونه ز لبهایش خون چکیده بیا

به آن سری که به دیدار دخترش آمد
به کودکی که به ویرانه آرمیده بیا

به لاله های به خاک اوفتاده از دم تیغ
به غنچه ای که شد از ضرب تیر چیده بیا

به بانگ یا ابتای علی به قلزم خون
به ناله ای که حسین از جگر کشیده بیا

بود به سینه ام هزار درد نهان
گواه آنهمه غم های ناشنیده بیا