• 021-88565521
  • info@tedco.co

حضرت مسیح(ع) ازسرچشمه ها‏ى خیر و برکت

حضرت مسیح(ع) ازسرچشمه ها‏ى خیر و برکت

حضرت مسیح(ع) ازسرچشمه ها‏ى خیر و برکت

قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا* وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا﴿مریم/30و31﴾ نوزاد [از میان گهواره] گفت: بی تردید من بنده خدایم، به من کتاب عطا کرده و مرا پیامبر قرار داده است و هر جا که باشم بسیار بابرکت و سودمندم قرار داده، و مرا تا زنده ام به نماز و زکات سفارش کرده است.


تفسیرالمیزان
” قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا”.
از اینجا پاسخ عیسى (ع)، شروع مى‏شود و آن جناب اصلا متعرض مساله ولادتش نشد، با اینکه همه مشکل مردم از آن بود، و این بدان جهت است که سخن گفتن کودک مولود معجزه‏اى است که هر چه بگوید جاى تردیدى نمى‏گذارد در اینکه حق است، چون معجزه‏اى است، مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه در آخر گفتارش بر خود سلام کرد، یعنى بر نزاهت و ایمنیش از هر قذارت و خباثتى شهادت داده و از پاکى و طهارت موادش خبر داد.
عیسى (ع) سخن خود را با جمله” إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ” آغاز نمود تا به عبودیت خود براى خدا اعتراف نموده، از غلو غلو کنندگان جلوگیرى کند و حجت را بر آنان تمام سازد، هم چنان که در آخر کلامش گفت” وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ”.
و در جمله” آتانِیَ الْکِتابَ” از دادن خدا کتاب را به او خبر داد، و ظاهرا مقصود از آن همان انجیل است، و در جمله” وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا” به نبوت خود اعلام فرمود که ما در مباحث نبوت در جزء دوم این کتاب فرق میان نبوت و رسالت را بیان کردیم، و با در نظر گرفتن آن بیان معلوم مى‏شود که عیسى (ع) در آن روز تنها نبى بوده، و بعدها خداوند او را به رسالت برگزیده، و از ظاهر کلامش بر مى‏آید که در همان روز کتاب و نبوت داده شده، نه اینکه بخواهد از آینده خبر دهد.
” وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا”.
معناى مبارک بودنش هر جا که باشد این است که محل براى هر برکتى باشد، و برکت به معناى نمو خیر است، یعنى او براى مردم منافع بسیار دارد، علم نافع به ایشان مى‏آموزد، و به عمل صالح دعوتشان مى‏کند، و به ادبى پاکیزه‏تر تربیتشان مى‏کند، و کور و پیس را شفا داده، اقویا را اصلاح و ضعفا را تقویت و یارى مى‏کند.
جمله” وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ …” اشاره به این است که در شریعت او نماز و زکات تشریع شده، و نماز عبارت است از توجه بندگى مخصوص به سوى خداى سبحان و زکات عبارت است از انفاق مالى، و این دو حکم در بیش از بیست جاى قرآن قرین هم ذکر شده، بنا بر این دیگر به گفته آن کسى که گفته مراد از زکات تزکیه نفس و تطهیر آن است، نه واجب مالى، اعتناء نمى‏شود.
تفسیر هدایت
عیسى بن مریم کیست؟
[30] قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا گفت: من بنده خدایم. به من کتاب داده و مرا پیامبر گردانید.
عیسى (ع) به دنیا آمد در حالى که حامل صفاتى عالیه بود و چون از چنان صفاتى برخوردار بود سمت پیشوایى ما یافت. پس باید در این آیه بیشتر نگریست تا آن صفات را که عیسى بدان متصف بود شناخت. سپس بکوشیم تا خود به آن صفات متصف گردیم. ابتدا عیسى مى‏گوید من بنده خدایم. با این بیان صفت عبودیت را در وجود خود تأکید مى‏کند تا مباد درباره او کسى به خطا رود زیرا ولادتش معجزه آساست، در گهواره هم سخن مى‏گوید و در خردسالى به کتاب خدا آگاهى دارد.
ممکن است کسى بپرسد که ما چگونه مى‏توانیم در این صفات به عیسى اقتدا کنیم. آیا ممکن است مادر فرزند خود را به پیامبرى برساند؟
مى‏گویم: نه. این در توان مادر نیست ولى مادر مى‏تواند فرزند خود را به گونه‏اى تربیت کند که مبلغ و داعى حق گردد، همان گونه که زن عمران چنین کرد وقتى که کودکى را که در شکم داشت نذر معبد کرد. پس چرا هر زنى کودکى را که در شکم دارد نذر نمى‏کند که او را وقف عبادت پروردگارش سازد.
وقتى زنى براى فرزند خود- که هنوز متولد نشده- چنین برنامه‏اى را طرحریزى کند خداى تعالى آن مولود را براى او مبارک مى‏گرداند.
مادر شیخ مرتضى انصارى را گفتند: پسرت مرجع دینى بزرگى شده است.
آن زن تعجب نکرد و گفت: خودم چنین انتظارى از او داشتم. پرسیدند: چگونه؟
گفت: براى این که در کودکى‏اش حتى یک بار بدون وضو او را شیر نداده‏ام.
حتى در نیمه‏هاى شب که بیدار مى‏شد و شیر مى‏خواست ابتدا وضو مى‏گرفتم سپس پستان به دهنش مى‏گذاشتم.
آرى، این مادر از همان آغاز چنین مقامى را براى فرزند خود خواسته است خداوند تعالى نیز آنچه او مى‏طلبیده به او ارزانى مى‏داشته.
رسالت عیسى
[31] وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ هر جا که باشم مرا برکت داد.
عیسى چراغ تابناک خیر و سرچشمه فیاض نیکى و پاکى بود.
هر کس باید فرزند خود را چنین تربیت کند که خیر را بشناسد و آن را دوست بدارد و براى رفاه و سعادت دیگران بکوشد. چنین کسان هر جا که باشند چشمه‏هاى برکت از وجودشان جارى است.
در تواریخ خوانده‏ایم که حضرت فاطمه زهراء (ع) شبى در محراب عبادت خود نماز مى‏خواند و دعا مى‏کرد تا صبح بدمید. فاطمه (ع) براى همه مردم دعا کرد ولى براى خود و فرزندانش از خدا چیزى نخواست. فرزندش حسین (ع) که خردسال بود در کنارش بود. گفت:
«مادر، براى همه مردم دعا کردى و براى ما دعا نکردى. فاطمه گفت:
چنین است پسرم … اول همسایه سپس خانه».
بنگرید که فاطمه فرزند خود را چگونه تربیت مى‏کند. او از همان آغاز فرزندان خود را به گونه‏اى تربیت مى‏کند که مردم دیگر را بر خود ترجیح دهند و اگر خیرى هست نخست براى آنان بخواهند. عیسى نیز چنین تربیتى داشت.
وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا و تا زنده‏ام به نماز و زکات وصیت کرده است.
نماز و زکات بعد از پرستش خدا قرار گرفته‏اند. عیسى نیز براى صدق رسالت خود، خود را به اقامه نماز و دادن زکات موظف مى‏دارد.
——————————————————————————————————————–
یارب که کارها همه گردد به کام ما
نور حضور خویش فروزد امام ما

ما باده محبت او نوش کرده ایم
«ای بی خبر زلذت شرب مدام ما»

هرگز نمیرد آنکه از این باده زنده شد
«ثبت است بر جریده عالم دوام ما»

ای باد اگر بکوی امام زمان رسی
«زنهار عرضه دار به پیشش پیام ما»

گو همتی بدار که مخمور فرقتیم
شاید برآید از می وصل تو کام ما

از اشک در ره تو فشاندیم دانه ها
«باشد که مرغ وصل بیفتد به دام ما»

فیضت بصبح و شام زجان می کند سلام
پیکی کجاست تا برساند سلام ما

شاعر: ملا محسن فیض کاشانی