• 021-88565521
  • info@tedco.co

اقرَأ بِاسم‌ِ رَبِّک‌َ الَّذِی‌ خَلَق‌َ

اقرَأ بِاسم‌ِ رَبِّک‌َ الَّذِی‌ خَلَق‌َ

اقرَأ بِاسم‌ِ رَبِّک‌َ الَّذِی‌ خَلَق‌َ

امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خداوند محمد (ص) را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند. (بحار الانوار، ج 53، ص 194)

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
اما الکلام‌ ‌فی‌ فضلها: اکثر مفسرین‌ گفتند: ‌اینکه‌ سوره‌ اولین‌ سوره‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌بر‌ پیغمبر نازل‌ ‌شده‌ بعضی‌ گفتند: سوره‌ مدثر، بعضی‌ گفتند: سوره‌ حمد ‌که‌ فاتحة الکتاب‌ نامیده‌ ‌شده‌، و ‌اینکه‌ سوره‌ ‌از‌ سور عزائم‌ ‌است‌ ‌که‌ سجده‌ واجبه‌ دارد مثل‌ سوره‌ سجده‌ و فصلت‌ و النجم‌ و ‌از‌ ‌اینکه‌ جهت‌ ‌در‌ نماز جایز نیست‌ قرائت‌ ‌آنها‌ و همچنین‌ ‌در‌ حال‌ جنابت‌ و حیض‌ و سایر احداث‌ کبار، و ‌در‌ فضل‌ ‌آن‌ ‌از‌ ‌إبن‌ بابویه‌ مسندا ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ (ع‌) فرمود:
«من‌ قرأ ‌فی‌ یومه‌ ‌او‌ لیلته‌ اقرأ باسم‌ ربک‌ ‌ثم‌ مات‌ ‌فی‌ یومه‌ ‌او‌ ‌فی‌ لیلته‌ مات‌ شهیدا و بعثه‌ اللّه‌ شهیدا و احیاه‌ شهیدا، و ‌کان‌ کمن‌ ضرب‌ بسیفه‌ ‌مع‌ ‌رسول‌ اللّه‌ (ص‌)


و اخباری‌ ‌برای‌ حفظ مال‌ ‌از‌ سارق‌ و حفظ ‌از‌ خطرات‌ دریا ‌در‌ کشتی‌، و دارد ‌که‌ ثواب‌ قرائت‌ تمام‌ سور مفصلات‌ ‌را‌ دارد.
اقرَأ ‌یعنی‌ ‌خدا‌ ‌را‌ باسماء مقدسه‌ باید خواند چنانچه‌ میفرماید: سَبِّح‌ِ اسم‌َ رَبِّک‌َ الأَعلَی‌ و میفرماید: قُل‌ِ ادعُوا اللّه‌َ أَوِ ادعُوا الرَّحمن‌َ أَیًّا ما تَدعُوا فَلَه‌ُ الأَسماءُ الحُسنی‌ بنی‌ اسرائیل‌ ‌آیه‌ 110، وَ لِلّه‌ِ الأَسماءُ الحُسنی‌ فَادعُوه‌ُ بِها اعراف‌ ‌آیه‌ 180 و ‌از‌ ‌اینکه‌ جهت‌ ‌در‌ ‌هر‌ کاری‌ باید اولا بسم‌ اللّه‌ ‌گفت‌ ‌که‌ فرمودند:
«کل‌ امر ذی‌ بال‌ ‌لم‌ یبدا ببسم‌ اللّه‌ فهو ابتر»
و لذا ‌در‌ اوائل‌ ‌هر‌ سوره‌ بسم‌ اللّه‌ دارد، ‌در‌ شروع‌ بطعام‌ بسم‌ اللّه‌، ‌در‌ ذبیحه‌ ‌اگر‌ بدون‌ بسم‌ اللّه‌ ‌باشد‌ میته‌ میشود، ‌در‌ شروع‌ بجماع‌ ‌در‌ نطفه‌ اثر دارد، و بسیاری‌ ‌از‌ موارد دیگر. و بالجمله‌ انسان‌ باید ‌از‌ ذکر غافل‌ نباشد و بزرگترین‌ عبادات‌ ‌است‌ ‌که‌ میفرماید: اتل‌ُ ما أُوحِی‌َ إِلَیک‌َ مِن‌َ الکِتاب‌ِ وَ أَقِم‌ِ الصَّلاةَ إِن‌َّ الصَّلاةَ تَنهی‌ عَن‌ِ الفَحشاءِ وَ المُنکَرِ وَ لَذِکرُ اللّه‌ِ أَکبَرُ عنکبوت‌ ‌آیه‌ 45.
بِاسم‌ِ رَبِّک‌َ الَّذِی‌ خَلَق‌َ تمام‌ ممکنات‌ ‌از‌ صدر اول‌ نور مقدس‌ نبوی‌ ‌تا‌ مادة‌-‌ المواد معدوم‌ صرف‌ بودند (‌کان‌ اللّه‌ و ‌لم‌ یکن‌ معه‌ شی‌ء) ‌از‌ نیستی‌ بهستی‌ آورد بصرف‌ ایجاد ‌که‌ (خلقت‌ الاشیاء بالمشیة و خلقت‌ المشیة بنفسها) «خالق‌ ‌کل‌ شی‌ء و ‌هو‌ ‌علی‌ ‌کل‌ شی‌ء قدیر» و ‌در‌ میان‌ مخلوقات‌ خلقت‌ انسان‌ عجیب‌تر ‌است‌ ‌که‌ گفتند اعجوبة الدهر ‌است‌:
تو ‌خود‌ یک‌ چیزی‌ و چندین‌ هزاری‌