• 021-88565521
  • info@tedco.co

اقامه‌ى نماز، وسیله اصلاح جامعه است

اقامه‌ى نماز، وسیله اصلاح جامعه است

اقامه‌ى نماز، وسیله اصلاح جامعه است

وَ الَّذِین‌َ یُمَسِّکُون‌َ بِالکِتاب‌ِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنّا لا نُضِیع‌ُ أَجرَ المُصلِحِین‌َ (170)اعراف و آنها که به کتاب (خدا) تمسّک جویند، و نماز را برپا دارند، (پاداش بزرگی خواهند داشت؛ زیرا) ما پاداش مصلحان را ضایع نخواهیم کرد!

کدهای رفتاری:
هرگونه گوشزدکردن اشتباهات به همکاران زیرمجموعه را در خلوت و در عدم حضور سایر همکارانشان انجام می دهیم؛ آن هم با رعایت شرایطی است که لحن صدای ما و شیوه ای که او را فرا می خوانیم، برای دیگران مشخص نباشد که به چه دلیل نزد ما می آید. برعکس همواره تقدیرها و تشویق ها را در جمع انجام می دهیم..
(کدهای اختصاصی: مدیر/رئیس شعبه-کد:20)
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


________________________________________
وَ الَّذِین‌َ یُمَسِّکُون‌َ بِالکِتاب‌ِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنّا لا نُضِیع‌ُ أَجرَ المُصلِحِین‌َ (170)اعراف
و آنها که به کتاب (خدا) تمسّک جویند، و نماز را برپا دارند، (پاداش بزرگی خواهند داشت؛ زیرا) ما پاداش مصلحان را ضایع نخواهیم کرد!
و کسانی‌ ‌که‌ تمسک‌ بکتاب‌ میکنند و نماز ‌را‌ برپا میدارند محققا ‌ما ضایع‌ نمیکنیم‌ اجر بندگان‌ صالح‌ ‌را‌.
‌اینکه‌ ‌آیه‌ و ‌لو‌ درباره‌ بنی‌ اسرائیل‌ ‌است‌ لکن‌ مورد مخصص‌ نیست‌ بلکه‌ لسان‌ ‌آیه‌ آبی‌ ‌از‌ تخصیص‌ ‌است‌ شامل‌ جمیع‌ بندگان‌ صالح‌ میشود وَ الَّذِین‌َ یُمَسِّکُون‌َ بِالکِتاب‌ِ تمسّک‌ بمعنی‌ چنگ‌ زدن‌ ‌است‌ و تمسک‌ بکتاب‌ اینست‌ ‌که‌ باوامر ‌او‌ مؤتمر شود و ‌از‌ نواهی‌ ‌او‌ منتهی‌ گردد چنانچه‌ تمسک‌ بعروة الوثقی‌ ‌را‌ منوط بدو امر معین‌ فرمود فَمَن‌ یَکفُر بِالطّاغُوت‌ِ وَ یُؤمِن‌ بِاللّه‌ِ فَقَدِ استَمسَک‌َ بِالعُروَةِ الوُثقی‌ لَا انفِصام‌َ لَها بقره‌ آیة الکرسی‌ و مراد بکتاب‌ کتاب‌ آسمانیست‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌هر‌ امتی‌ نازل‌ فرموده‌ تورات‌، انجیل‌، زبور، فرقان‌ ‌هر‌ کدام‌ ‌در‌ زمان‌ ‌خود‌ و ‌اگر‌ مراد خصوص‌ تورات‌ ‌باشد‌ آنهم‌ ‌برای‌ ‌ما کافی‌ ‌است‌ زیرا ‌در‌ تورات‌ بلکه‌ ‌در‌ جمیع‌ کتب‌ انبیاء بشارت‌ بوجود مقدس‌ پیغمبر ‌ما صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ داده‌ و لزوم‌ ایمان‌ باو و اطاعت‌ اوامر ‌او‌ و منتهی‌ شدن‌ ‌از‌ نواهی‌ ‌او‌ ‌است‌.
و بالجمله‌ گفتند علت‌ تامه‌ مرکب‌ ‌از‌ سه‌ جزء ‌است‌: وجود مقتضی‌ و وجود شرط و فقدان‌ مانع‌ تأثیر ‌از‌ مقتضی‌ شرط تأثیر ‌از‌ شرط مانع‌ مانع‌ ‌از‌ تأثیر سعادت‌ و رستگاری‌ منوط بوجود مقتضی‌ ‌است‌ ‌که‌ ایمان‌ ‌باشد‌، شرط تأثیر عمل‌ صالح‌، مانع‌ ‌از‌ تأثیر معاصی‌ لذا میفرماید وَ أَقامُوا الصَّلاةَ اقامه‌ نماز باعث‌ ترک‌ کلیه‌ معاصی‌ میشود و سبب‌ اتیان‌ بواجبات‌ چنانچه‌ میفرماید إِن‌َّ الصَّلاةَ تَنهی‌ عَن‌ِ الفَحشاءِ وَ المُنکَرِ عنکبوت‌ ‌آیه‌ 44، ‌از‌ ‌اینکه‌ جهت‌ اکتفاء فرمود باقامه‌ صلوة چون‌ ‌در‌ بردارد اتیان‌ بجمیع‌ واجبات‌ و ترک‌ جمیع‌ معاصی‌ ‌را‌ و اخبار ‌در‌ فضیلت‌ نماز و اهمیت‌ ‌آن‌ و ثمرات‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌در‌ مجلد اول‌ ‌در‌ ذیل‌ ‌آیه‌ الَّذِین‌َ یُؤمِنُون‌َ بِالغَیب‌ِ وَ یُقِیمُون‌َ الصَّلاةَ بقره‌ ‌آیه‌ 3 مفصلا ‌با‌ بیان‌ اقسام‌ صلوات‌ و اجزاء و شرائط و موانع‌ ‌آن‌ بیان‌ کرده‌ایم‌ إِنّا لا نُضِیع‌ُ أَجرَ المُصلِحِین‌َ صالح‌ کسی‌ ‌را‌ گویند ‌که‌ تمام‌ کارها و افعال‌ و رفتار و کردار و گفتار ‌او‌ ‌بر‌ طبق‌ صلاح‌ ‌باشد‌ قدمی‌ ‌بر‌ خلاف‌ صلاح‌ برندارد و مصلح‌ کسی‌ ‌را‌ گویند ‌که‌ خیرخواه‌ بندگان‌ ‌باشد‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ بطریق‌ صلاح‌ سوق‌ دهد و مفاسد ‌را‌ ‌از‌ میان‌ ‌آنها‌ برطرف‌ کند ارشاد جاهل‌، امر بمعروف‌، نهی‌ ‌از‌ منکر، رفع‌ فساد، قضای‌ حوائج‌ بندگان‌، خدمت‌ بجامعه‌، اهتمام‌ بامور مسلمین‌ ‌که‌ ‌هر‌ کدام‌ چه‌ اندازه‌ فضیلت‌ دارد ‌که‌ ذکر ‌آنها‌ ‌از‌ طور ‌اینکه‌ کتاب‌ خارج‌ ‌است‌ و ‌هر‌ کدام‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ محل‌ مناسب‌ ‌خود‌ متذکر شده‌ایم‌ و البته‌ خداوند اجر ‌هر‌ یک‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ضایع‌ نخواهد فرمود، و ‌اینکه‌ جمله‌ مفهوم‌ ندارد ‌که‌ ‌اگر‌ مصلح‌ نباشد اجر ‌او‌ ضایع‌ شود بلکه‌ ‌هر‌ امر خیری‌ ‌از‌ عبادات‌ و اطاعات‌ و ‌لو‌ بمقدار ذرّه‌ ‌باشد‌ اجر ‌او‌ ضایع‌ نمیشود بنص‌ ‌آیه‌ شریفه‌ فَمَن‌ یَعمَل‌ مِثقال‌َ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَه‌ُ وَ مَن‌ یَعمَل‌ مِثقال‌َ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَه‌ُ زلزال‌ ‌آیه‌ 7 و 8، فقط ایمان‌ شرط صحت‌ کلیه‌ عبادات‌ ‌است‌ و بدون‌ ایمان‌ هیچ‌ عملی‌ مورد قبول‌ و صحت‌ نیست‌ بلی‌ ‌مع‌ ‌ذلک‌ میتوان‌ ‌گفت‌ ‌که‌ بی‌اثر صرف‌ نیست‌ ممکن‌ ‌است‌ باعث‌ تخفیف‌ ‌در‌ عذاب‌ شود زیرا اهل‌ عذاب‌ بدرجات‌ اعمال‌ عذاب‌ ‌او‌ درکاتی‌ پیدا میکند.