• 021-88565521
  • info@tedco.co

از فرصت توبه در شب قدر حفاظت کنید، تا رستگار شوید

از فرصت توبه در شب قدر حفاظت کنید، تا رستگار شوید

از فرصت توبه در شب قدر حفاظت کنید، تا رستگار شوید

فَأَمَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ ﴿قصص/۶۷﴾ و اما کسى که توبه کند و ایمان آورد و به کار شایسته پردازد امید که از رستگاران باشد

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) : مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِیمَاناً وَ احْتِسَاباً غُفِرَ لَه ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَنْ قَامَ لَیلَةَ الْقدْرِ إِیماناً وَ احْتِسَاباً غفِرَ لَه ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ؛
هر کس ماه رمضان را از روی ایمان و برای خدا و پاداش او روزه بگیرد، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود؛ و هر کس شب قدر را از روی ایمان و به امید پاداش الهی به عبادت قیام کند، گناهان گذشته اش بخشوده می گردد.
(وسائل الشیعة  ج۱۰ ص۴۷۸)

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


________________________________________
بعد از ذکر احوال کفار، بیان حال تائبان و ترغیب ایشان فرماید به توبه، بعد از تخوف و تهدید:
فَأَمَّا مَنْ تابَ‌: پس اما آنکه توبه نمود از کفر و شرک و طغیان، وَ آمَنَ‌: و ایمان آورد به یگانگى خدا و رسول او، وَ عَمِلَ صالِحاً: و بجا آورد کارهاى شایسته از طاعات و عبادات و خیرات، فَعَسى‌ أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ‌:
پس امید است که باشد از رستگاران و نجات یابندگان از وحشت و حیرت و عذاب قیامت، و در وقت سؤال از جواب فرو نمانند.
نکته: ذکر «عسى» با آنکه مؤمن تائب و صالح، مقطوع الفلاح است، به جهت آنست که میان خوف و رجا باشد و به عمل صالح خود مغرور نشود. و دیگر آنکه ممکن است بعد از توبه و عمل صالح او، فعلى صادر شود که موجب عقوبت و هلاکت او گردد.

تفسیر اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
________________________________________
‌در‌ باب‌ رستگاری‌ چهار امر شرط ‌است‌:
«1» توبه‌ ‌از‌ معاصی‌ چه‌ معاصی‌ قلبیه‌ مثل‌ کفر و شرک‌ و ضلالت‌ و بدعت‌ و انکار ضروریات‌ و چه‌ معاصی‌ نفسیه‌ ‌از‌ اخلاق‌ رذیله‌ و صفات‌ خبیثه‌ و ملکات‌ قبیحه‌ و چه‌ معاصی‌ جوارحیه‌ ‌از‌ ارتکاب‌ منکرات‌ و محرمات‌ عقلیه‌ و شرعیه‌. و حقیقت‌ توبه‌ ندامت‌ ‌است‌ چنانچه‌ فرمود:
کفی‌ ‌فی‌ التوبة الندم‌
و خداوند وعده‌ قبول‌ داده‌ أَن‌َّ اللّه‌َ هُوَ یَقبَل‌ُ التَّوبَةَ عَن‌ عِبادِه‌ِ (توبه‌ ‌آیه‌ 104) وَ هُوَ الَّذِی‌ یَقبَل‌ُ التَّوبَةَ عَن‌ عِبادِه‌ِ وَ یَعفُوا عَن‌ِ السَّیِّئات‌ِ (شوری‌ ‌آیه‌ 25) «2» ایمان‌ بجمیع‌ عقاید حقه‌ ‌از‌ توحید و عدل‌ و نبوت‌ و امامت‌ و معاد و ضروریات‌ دین‌ و مذهب‌.
«3» اعمال‌ صالحه‌ ‌از‌ واجبات‌ مثل‌ صلوة و صوم‌ و زکاة و خمس‌ و حج‌ و جهاد و امر بمعروف‌ و نهی‌ ‌از‌ منکر و تولی‌ و تبرا ‌که‌ مفاد (فَأَمّا مَن‌ تاب‌َ وَ آمَن‌َ وَ عَمِل‌َ صالِحاً) ‌است‌.
«4» موافات‌ ‌که‌ بقاء ‌بر‌ ایمان‌ و اعمال‌ صالحه‌ و تارک‌ معاصی‌ ‌باشد‌ ‌تا‌ آخر عمر ‌که‌ ‌اگر‌ و ‌لو‌ یک‌ ساعت‌ قبل‌ الموت‌ کافر ‌ یا ‌ مشرک‌ ‌ یا ‌ شاک‌ ‌در‌ یکی‌ ‌از‌ اعتقادات‌ شد بی‌ ایمان‌ میرود و کلیه‌ اعمال‌ ‌او‌ حبط میشود و لذا تعبیر بعسی‌ فرمود.
فَعَسی‌ أَن‌ یَکُون‌َ مِن‌َ المُفلِحِین‌َ فلاح‌ و رستگاری‌ باین‌ ‌است‌ ‌که‌ نه‌ ‌در‌ حالت‌ نزع‌ و نه‌ ‌در‌ قبر و نه‌ ‌در‌ عالم‌ برزخ‌ و نه‌ ‌در‌ صحرای‌ محشر هیچگونه‌ آسیبی‌ نداشته‌ ‌باشد‌.