وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿مائده/۵۶﴾ و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند (پیروزند زیرا) حزب و جمعیت خدا پیروز میباشد.
امام کاظم (علیه السّلام):
بهترین چیزی که به وسیله آن بنده به خداوند تقرب میجوید، بعد از شناختن او، نماز و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و خودبینی و به خود بالیدن است.
(تحفالعقول، ص ۴۱۲)
تفسیر نمونه
این آیه تکمیلى براى مضمون آیه پیش است و هدف آن را تاکید و تعقیب مىکند، و به مسلمانان اعلام مىدارد که:” کسانى که ولایت و سرپرستى و رهبرى خدا و پیامبر ص و افراد با ایمانى را که در آیه قبل به آنها اشاره شد بپذیرند پیروز خواهند شد، زیرا آنها در حزب خدا خواهند بود و حزب خدا پیروز است”.
(وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ).
در این آیه قرینه دیگرى بر معنى ولایت که در آیه پیش اشاره شد یعنى” سرپرستى و رهبرى و تصرف” دیده مىشود، زیرا تعبیر به” حزب اللَّه” و” غلبه آن” مربوط به حکومت اسلامى است، نه یک دوستى ساده و عادى و این خود مىرساند که ولایت در آیه به معنى سرپرستى و حکومت و زمامدارى اسلام و مسلمین است، زیرا در معنى حزب یک نوع تشکل و هم بستگى و اجتماع براى تامین اهداف مشترک افتاده است.
باید توجه داشت که مراد از الَّذِینَ آمَنُوا در این آیه، همه افراد با ایمان نیستند بلکه کسى است که در آیه قبل با اوصاف معینى به او اشاره شد.
آیا منظور از پیروزى” حِزْبَ اللَّهِ” که در این آیه به آن اشاره شده، تنها پیروزى معنوى است یا هر گونه پیروزى مادى و معنوى را شامل مىشود؟
شک نیست که اطلاق آیه دلیل بر پیروزى مطلق آنها در تمام جبههها است و براستى اگر جمعیتى جزء حزب اللَّه باشند یعنى ایمان محکم و تقوا و عمل صالح و اتحاد و همبستگى کامل و آگاهى و آمادگى کافى داشته باشند بدون تردید در تمام زمینهها پیروز خواهند بود، و اگر مىبینیم مسلمانان امروز به چنان پیروزى دست نیافتهاند، دلیل آن روشن است، زیرا شرایط عضویت در حزب اللَّه که در بالا اشاره شد در بسیارى از آنها دیده نمىشود، و به همین دلیل قدرتها و نیروهایى را که براى عقب نشاندن دشمن و حل مشکلات اجتماعى باید مصرف کنند غالبا براى تضعیف یکدیگر بکار مىبرند.
در آیه 22 سوره مجادله نیز به قسمتى از صفات حزب اللَّه اشاره شده است، که به خواست خدا در تفسیر آن سوره خواهد آمد.