و ذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِینَ یَکْسِبُونَ الْإِثْمَ سَیُجْزَوْنَ بِمَا کَانُوا یَقْتَرِفُونَ ﴿انعام/۱۲۰﴾ گناهان آشکار و پنهان را رها کنید زیرا کسانی که تحصیل گناه میکنند در برابر آن مجازات خواهند شد.
امام على علیه السلام :تَرْکُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ .
گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است ( بحار الأنوار : 73 / 364 / 96 .)
کدهای رفتاری سازمان:
میکوشیم دلیل و ریشة بروز تخلف کارکنان را شناسایی کرده و با رفع آن از تکرار تخلف توسط سایر کارکنان جلوگیری کنیم.
(کدهای اختصاصی، مدیر، کد:24)
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
بیان- در آیه وجوهى است: 1- ترک تمام گناهان، زیرا گناه یا ظاهر است یا باطن.
2- نکاح محارم مکنید و به زنا مایل مشوید.
3- زنا به علانیه و اتخاذ اخدان مکنید.
4- گناه ظاهر به جوارح، و باطن به قلب است.
5- گناه ظاهر نظر به زن پدر، و گناه باطن زناى با او.
6- گناه ظاهر میل به مشتهیات نفس است به جوارح، و گناه باطن محبت و آمال نفس است در قلب. 7- ظاهر آن است که خلق را بر آن اطلاع افتد، و باطن آنکه بین بنده و خدا باشد.
8- گناه ظاهر اقوال و افعال سیئه است به جوارح و اعضاء، و گناه باطن، عقاید فاسده و عزایم باطله است. إِنَّ الَّذِینَ یَکْسِبُونَ الْإِثْمَ: بدرستى که آن کسانى که کسب مىکنند گناه را ظاهرا و باطنا سَیُجْزَوْنَ بِما کانُوا یَقْتَرِفُونَ: زود باشد که جزا داده شوند به آنچه بودند مرتکب مىشدند از اعمال سیّئه.
………………………………………………
ای دل بشارت می دهم خوش روزگاری می رسد
یا درد و غم طی می شود، یا شهریاری می رسد
گر کارگردان جهان، باشد خدای مهربان
این کشتی طوفان زده هم بر کناری می رسد
اندیشه از سرما مکن سر می شود دورانِ وی
شب را سحر باشد ز پی، آخر بهاری می رسد
ای منتظر! غمگین مشو قدری تحمّل بیشتر
گردی بپا شد در افق، گوئی سواری می رسد
یار همایون منظرم آخر در آید از درم
امید خوش می پرورم زین نخل باری می رسد
کی بوده است و کی شود ملک غزل بی جکمران
هر دوره آن را خواجه ای یا شهریاری می رسد